Ahad, 12 Mei 2013

BELAJAR : BAB 2

Bab yang pertama aku dah pun selesai belajar. Merangkak, meratap, menangis, dah pun aku lepas. Alhamdulillah, walau tidak dengan jayanya aku tetap sudah melaluinya. Kalau nak kata aku berjaya dengan cemerlang untuk bab pertama tu, aku sendiri boleh jawab yang aku masih belum cemerlang. Tapi, cemerlang atau tidak itu bukan ukurannya. Sekurang-kurangnya aku dapat isi inti patinya dari bab yang pertama tu.

Bab kedua : Pengalaman orang lain

Perkara ini yang kadang-kadang kita taknak amik ianya sebagai suatu chapter di dalam buku kita. Jawabnya, orang lain mana sama dengan kita. Orang lain pandai cakap je. Orang lain tak tau apa yang kita rasa. Weyh, ini proses pembelajaran. Bukan proses nak tunjukkan pengalaman siapa yang paling hebat. Minta tolong sedar semua termasuk aku!

Kalau nak cerita pengalaman yang aku kutip pada orang lain, memang takkan siap dalam masa aku masih hidup. Setiap hari ada je pengalaman yang perlu kita pelajari. Tolong, minta kamu semua belajar dari pengalaman orang lain. Jadikannya ia sebagai panduan. Sungguh aku cakap, pengalaman orang lain tu penting!. Lagi-lagi dalam bab bercinta. Sebab manusia punyai lumrah ke arah itu.

Nak cerita panjang apa yang aku dapat, nanti!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan